Author: Chris

Löparknä- överanvändningsskadan i fotboll

 

 

Överanvändningsskador i fotboll kan verkligen vara mycket frustrerande för spelarna.

Detta är inte bara på grund av den obekväma smärtan, men det gör det helt omöjligt för spelarna att röra på sig överhuvudtaget utan smärta.

Löpningen är en stor del av fotboll. Dett är själva grundanldningen till varför löparknä är en mycket vanlig överanvändningsskada för fotbollsspelare.

Vad är löparknä

Löparknä, är som namnet antyder, en skada av knäet som oftast upplevs av löpare.

Repetitiva rörelser kan resultera i en irritation i den punkt där patella eller knäskålen vilar på lårbenet.

Detta kallas ofta för löparknä.

Det finns dock många fotbollsspelare som inte känner denna smärta alls.

Det kan tom vara så att löpningen lindrar och gör att allt känns ok.

Det är dock viktigt att notera att löparknä kan resultera i akut smärta som är jobbig att behandla.

Tecken på detta tillstånd inkluderar smärta på baksidan av knäet och ömhet runt och bakom knäskålen

 

Här kan du även läsa om Hopparknä och PFSS.

Broccoli – Nyttig & bra mat vid löparknä

Löpare och fotbollspelare är alltid på jakt av livsmedel som kan hjälpa dem förbättra deras prestanda. Broccoli är förmodligen en av de bästa livsmedlen som finns för fotbollsspelare.

Att äta broccoli är till stor hjälp för alla fotbollsspelare och då inte bara för att det hjälper till med din löpning utan för att det är nyttigt överlag.

Det är komplexa kolhydrater gör broccoli så bra för löparna och fotbollspelarna.

Kolhydraterna som finns i broccoli ger mycket energi. Dessutom innehåller broccoli också kalium i stora mängder. Något som hjälper muskeltillväxt och återhämtning.

 

Sjukgymnastik vid sträckningar

Sjukgymnastik är en av de bästa behandlingarna vid sträckningar.

Denna behandling innebär ofta en bra och sund vila musklerna och att du själv kan göra olika typer av motionsövningar och utföra stretchingsövningar av musklerna.

Styrketräning vid muskelsträckning

Rehab för muskelbristning bygger i allmänhet på idrottarens egen komfortzon.

Låg intensitetkoncentriska, isokinetiska eller isometrisk styrketräning anses ofta vara bra, men bara om den tolereras väl av den som utför träningen.

Fotbollsspelare som lider av muskelsträckning kan börja med lätt jogging när de känner sig är bekväma med detta.

Högre hastighetsträning, löpning och bollträning kan också vara del av rehabiliteringen men bara om tolerabla rent smärtmässigt för den som utför densamma.

Fotbollsspelare bör ha detta i åtanke att de inte måste återvända till fotboll direkt eller väldigt snart.

Den insikten kommer att hjälpa dem att hålla sig borta från eventuella följdskador exempelvis orsakade av spända muskler.

Det är också viktigt att notera att spelare som spelar med spända muskler som behöver vård för att läkas delvis får sänkt hastighet, smidighet och styrka.

Sammanfattning – muskelsträckningar inom fotbollen

Fotboll är ett spel som innebär stor fysisk ansträngning och därför är det ganska vanligt för spelarna att under och efter säsongen lida av lättare, medelsvåra till svåra skador. Exempel på detta är muskelsträckning och löparknä.

Men när fotbollsspelare har dessa skador, bör den allra första tanken som de har vara att se till att de får ordentlig vila av musklerna och en ordentlig rehabilitering av desamma.

Med stor omsorg och ordentlig vila kan en fotbollsspelare lättare komma tillbaka till träning och matcher. Det finns då bra möjligheter för dig att återigen spela inom en mycket kort tid.

 

Behandla sträckning i fotboll

Sträckningar i olika muskler eller en muskel är en vanlig skada inom olika sporter. Det finns uppskattningar som visar att runt 30% av alla skador i olika sporter är sträckning av muskler.

Som du med rätta förvänta sig inom fotboll så förekommer de flesta muskelsträckningar i och runtomkring bentrakten.

Skadade muskler i benet är ganska förutsägbara och då med skador i hamstrings som den vanligaste.

Bortsett från dessa har även dina muskler i ljumsken och låret höga risker att drabbas av dessa skador.

Sträckning av muskler i samband med fotbollsspelande sker vanligtvis under snabb inbromsning, match, stretching eller sparkar för att nå bollen.

För att du ska få en kraftfull muskelkontraktion behöver det ske en kombination mellan en ”muskel förlängning” såsom sker när du drar foten på marken och detta samtidigt som quadriceps har rörelser som anstränger musklerna.

Allmänna tillstånd

Under en muskelsträckning kan smärtan kännas och upplevas någonstans längs med hela muskeln.

Den verkliga skadan sker dock mycket nära den punkt där muskeln och senan går ihop med varandra.

Ibland, kan blåmärken uppstå, särskilt när din hamstring blir skadad. Behandling av sträckningar i muskler. Det finns olika metoder för behandling av muskelsträckningar för dig som spelare fotboll.

Initiala behandlingprinciper som anses vara effektiva är RICE metoden. D
etta översatt till svenska innebär vila, is/nedkylning, komprimering och högt läge för skadade området.

Antiinflammatoriska, icke-steroida läkemedel, bör inte användas som behandling av muskelsträckningar som orsakas av att spela fotboll.

Den muskel som blir ansträngd är mycket svag direkt efter en skada och tenderar att bli svagare under närmaste dagarna eller två.

Kroppens muskel reparation hjälper långsamt dig att få tillbaka styrkan i musklerna till det normala.

Dock kan graden av
återförd styrka bero på svårighetsgraden av den muskelsträckning som just du fått.

Milda sträckningar kan medföra att du kan återgå till sin normala styrka inom cirka en veckas tid.

De mer allvarliga som kan ta mer än en vecka för att gå tillbaka till normal styrka.

Läs mer här alundaif.se  och på Svenska Fotbollsförbundets hemsida

Muskelsträckning och löparknä – vanliga skador i fotboll

Fotboll är utan tvekan en mycket populär sport som spelas över hela världen. Förutom det faktum att fotbollen erbjuder ett roligt spel för träning och match hjälper fotbollen även till att utveckla koordination, balans, förståelse för lagarbete med mera.

Det är viktigt att alla fotbollsspelare känner till olika skador som de kan drabbas av för att bättre förebygga dem.

Generellt sett anses fotboll vara en ganska säker fysisk aktivitet. Men det förekommer skador som ger problem.

Själva karaktären av spelet involverar snabba stopp och starter. Detta i kombination med fysisk kontakt resulterar ibland i att olika typer av skador uppkommer.

Några av de vanligaste skadorna i fotboll är löparknä och muskelbristningar/sträckningar.

Förutom dessa skador finns andra relativt vanliga idrottsskador som alla spelarna kan drabbas av , Exempel på detta inkluderar hudskador, skallskador och frakturer.

Muskelbristning i fotboll

Muskelbristning inom fotboll kan orsakas av exempelvis spelaren drar en viss muskel mycket långt i en viss riktning. Det kan också orsakas på grund av muskelkontraktion när muskeln inte är redo eller beredd på att göra motstånd. Musklerna i vaden och låret, särskilt quadriceps, hamstring och ljumskar har störst chanser att drabbas av en stam. Bra flexibilitet hjälper dina muskler att minska risken för att drabbas av muskelsträckningar.

Därför se till att du värmer upp ordentligt för att få blodet att pumpa och stretcha musklerna innan du spelar fotboll. Detta hjälper till att minimera risken för olika skador.

Här kan du även läsa om hur man behandlar muskelbristningar.

Löparknä

Som namnet antyder är löparknä en av de vanligaste överanvändningsskadorna för idrottare som tränar löpning men det drabbar så klart även de som springer mycket exempelvis fotbollspelarna.

Detta tillstånd kan också drabba cyklister med mera.

Fotbollsspelare eller andra individer som lider av detta tillstånd känner en akut smärta i knäet som blir svårare om du ökar din aktivitet.

Villkoret är ännu mer problematiskt och smärtsammare när du trappar ner på träningen.

Ökad träningsdos och överanvändning är några av de vanligaste orsakerna till löparknä bland fotbollspelarna.

Detta tillstånd kan också utlösas av olika fotproblem. Baserat på vad som är orsakerna till skadan får du olika typer av rekommendationer för rehab med mera.

Andra vanliga fotbollsskador inkluderar stukningar, hudskador, skallskador och frakturer.

Skador på knäet och fotleden är också vanliga under själva spelet och kan leda till exempelvis ankelstukningar.

Stukningar av knäligament är också vanliga inom fotboll. En ordentlig stretching och uppvärmning kan hjälpa till att förebygga sådana skador.


Käkfrakturer och handledsfrakturer är relativt ovanliga med då de uppstår är de också mer allvarliga.

Skador som skärsår och skrubbsår på huden kan uppstå under fotbollsträning och matcher.

En snabb och korrekt behandling direkt är nödvändig vid dessa för att förhindra infektion och ärrbildning. Skador av huvudet som hjärnskakning och även skador på ögat samt tänder tillhör potentiella skadelistan bland fotbollsspelare.

Slutsats

Korrekta metoder för att förebygga skador kan alltid hjälpa. Du kan genom kunskap och metoder att undvika skador som kan uppkomma medan du spelar eller tränar fotboll.

Läs mer här alundaif.se