Muskelsträckning och löparknä – vanliga skador i fotboll

Fotboll är utan tvekan en mycket populär sport som spelas över hela världen. Förutom det faktum att fotbollen erbjuder ett roligt spel för träning och match hjälper fotbollen även till att utveckla koordination, balans, förståelse för lagarbete med mera.

Det är viktigt att alla fotbollsspelare känner till olika skador som de kan drabbas av för att bättre förebygga dem.

Generellt sett anses fotboll vara en ganska säker fysisk aktivitet. Men det förekommer skador som ger problem.

Själva karaktären av spelet involverar snabba stopp och starter. Detta i kombination med fysisk kontakt resulterar ibland i att olika typer av skador uppkommer.

Några av de vanligaste skadorna i fotboll är löparknä och muskelbristningar/sträckningar.

Förutom dessa skador finns andra relativt vanliga idrottsskador som alla spelarna kan drabbas av , Exempel på detta inkluderar hudskador, skallskador och frakturer.

Muskelbristning i fotboll

Muskelbristning inom fotboll kan orsakas av exempelvis spelaren drar en viss muskel mycket långt i en viss riktning. Det kan också orsakas på grund av muskelkontraktion när muskeln inte är redo eller beredd på att göra motstånd. Musklerna i vaden och låret, särskilt quadriceps, hamstring och ljumskar har störst chanser att drabbas av en stam. Bra flexibilitet hjälper dina muskler att minska risken för att drabbas av muskelsträckningar.

Därför se till att du värmer upp ordentligt för att få blodet att pumpa och stretcha musklerna innan du spelar fotboll. Detta hjälper till att minimera risken för olika skador.

Här kan du även läsa om hur man behandlar muskelbristningar.

Löparknä

Som namnet antyder är löparknä en av de vanligaste överanvändningsskadorna för idrottare som tränar löpning men det drabbar så klart även de som springer mycket exempelvis fotbollspelarna.

Detta tillstånd kan också drabba cyklister med mera.

Fotbollsspelare eller andra individer som lider av detta tillstånd känner en akut smärta i knäet som blir svårare om du ökar din aktivitet.

Villkoret är ännu mer problematiskt och smärtsammare när du trappar ner på träningen.

Ökad träningsdos och överanvändning är några av de vanligaste orsakerna till löparknä bland fotbollspelarna.

Detta tillstånd kan också utlösas av olika fotproblem. Baserat på vad som är orsakerna till skadan får du olika typer av rekommendationer för rehab med mera.

Andra vanliga fotbollsskador inkluderar stukningar, hudskador, skallskador och frakturer.

Skador på knäet och fotleden är också vanliga under själva spelet och kan leda till exempelvis ankelstukningar.

Stukningar av knäligament är också vanliga inom fotboll. En ordentlig stretching och uppvärmning kan hjälpa till att förebygga sådana skador.

Käkfrakturer och handledsfrakturer är relativt ovanliga med då de uppstår är de också mer allvarliga.

Skador som skärsår och skrubbsår på huden kan uppstå under fotbollsträning och matcher.

En snabb och korrekt behandling direkt är nödvändig vid dessa för att förhindra infektion och ärrbildning. Skador av huvudet som hjärnskakning och även skador på ögat samt tänder tillhör potentiella skadelistan bland fotbollsspelare.

Slutsats

Korrekta metoder för att förebygga skador kan alltid hjälpa. Du kan genom kunskap och metoder att undvika skador som kan uppkomma medan du spelar eller tränar fotboll.

Läs mer här alundaif.se

Muskelsträckning och löparknä – vanliga skador i fotboll